top of page

ContentKat | Schrijftip #2 - Blijf dicht bij jezelf en hoe je dat doet

Authenticiteit. Het leek lang de nieuwe magische formule. Als het maar authentiek is, dan zal het wel verkopen. En ja, dat is ook gewoon zo. Authenticiteit is belangrijk. Maar ik vind het vooral belangrijk omdat het je leven zoveel makkelijker maakt. Door dicht bij jezelf te blijven is beslissingen nemen een stuk makkelijker en dwing je jezelf niet het keurslijf van een ander aan te trekken. Ook teksten schrijven zal een stuk makkelijker zijn als je gewoon schrijft zoals je bent.


Dé tekst bestaat niet


Een tekst, dat is zoals smaken en kleuren. De ene vindt dit goed, de andere vindt iets ander beter. Een verhaal of tekst is op dat vlak niet anders. Hou je van fantasie? Wil je liever droge feiten? Of moet een verhaal voor logisch in elkaar zitten? Het zal mee bepalen welke teksten je goed vindt en welke niet of minder. Met één tekst zal je dus nooit goed kunnen doen voor iedereen. Je doelgroep speelt een belangrijke rol in het bepalen van de toon van je tekst, maar tegelijk moet je er zelf ook wel je draai in vinden.


In hoofdberoep heb ik me lang in het keurslijf van een ander gewrongen. In mijn hoofd was er maar één manier om een tekst te schrijven. Deed ik een interview, dan stelde ik 30 tot 60 minuten vragen en mijn artikel was uiteindelijk een letterlijk relaas van dat vraag en antwoord-spel. Was dat een goed artikel? Vaak niet, maar ik dacht lang dat het zo hoorde want dat was wel wat iedereen verwachtte.


Kies je eigen weg


Het was pas toen ik een paar jaar ervaring op zak had, dat ik die manier van werken overboord durfde gooien. En eigenlijk is mijn échte klik pas een jaar of 2-3 geleden gekomen. Ik paste mijn manier van werken aan en plots kreeg ik veel meer complimenten over mijn teksten. Hoe pak ik dat tegenwoordig aan? Laten we dezelfde interview-case nemen, dat is het duidelijkst.


Voor een interview bereid ik nog steeds een lijstje vragen voor. Maar de vragen zijn niet langer de leidraad voor het artikel, ze zijn vooral een manier om informatie te verzamelen over de persoon of het thema die/dat centraal staat. Dankzij die vragen krijg ik een hoop input. Die informatie verwerk ik en gooi ik op één grote hoop. Voor mijn artikel start ik met die grote hoop. Ik ga op zoek naar opvallende feiten, dingen die samen horen maar misschien niet samen verteld werden en ik pik er de leukste rode draad uit om mijn verhaal rond op te bouwen.


Eigenlijk verzamel ik met mijn interview heel wat legoblokjes in mijn doos om er daarna iets leuks mee te maken. Op het einde blijven er sowieso nog een hoop blokjes in de doos liggen maar de essentie van het verhaal zit in mijn artikel, het ziet er nog mooi uit ook en de mensen die ik interviewde zijn altijd tevreden met het resultaat.


Authentiek zijn zit overal


Authenticiteit zit dus niet alleen in de woorden die je kiest. Daar had ik het al over in de vorige blogpost. Authenticiteit zit letterlijk overal. Ook in je manier van werken. Zoek een manier waar je je goed bij voelt, die je ligt en die je vooral heel veel vrijheid geeft. Het zorgt voor betere teksten en je wordt er zelf ook een heel stuk gelukkiger van. Kies je de manier van iemand anders, dan zal het vaak als een verplichting voelen en rij je jezelf misschien hopeloos vast in een tekst.


Hoe ik dat toepas bij klanten?


Bij ContentKat werk ik natuurlijk vooral in opdracht van klanten. Maar ook daar zoek ik vooral naar authenticiteit en probeer ik mijn manier van werken te matchen met de werkwijze van de klant. Er moet wel altijd een klik zijn. Anders lukt het niet. Vaak gaat dat vlotter dan je denkt. Ik heb de tijd en de expertise, jij als solo-ondernemer vaak niet de tijd en/of de expertise. Daar komt dus al dat eerste vinkje. Daarnaast kies je als solo-ondernemer ook voor een bepaalde copywriter omdat zijn/haar/hun stijl je wel aanspreekt. Insert vinkje twee.


Hulp nodig bij die authenticiteit?


Boek dan zeker eens een Kennismakingsgesprek in. Dan bekijken we samen of we die match kunnen vinden en hoe ik jou kan helpen bij het vinden van die authenticiteit of ze om te zetten in teksten die bij je zaak passen.

9 views0 comments

Recent Posts

See All
bottom of page